Cetatea Oradea – Stampa lui Hoefnagel

Reprezentarea Cetăţii Varadinum într-o stampă realizată după o gravură de Georg Hoefnagel.
Pentru început, pentru a elimina diverse confuzii, stampă înseamnă o reproducere prin presare după un model gravat în metal (gravură). Reproducerea se poate face de zeci de ori şi la mulţi ani după realizarea modelului original, al gravurii. Diverşi artişti sau meserişi ulteriori colorează lucrările, uneori nerespectând, sau necunoscând locaţia ilustrată. De aceea întâlnim această lucrare datată cu diverşi ani care reprezintă de fapt anul imprimării şi nicidecum anul istoric al reprezentării, al gravurii iniţiale.
Joris Hoefnagel, sau Georg Hoefnagel a fost un artist flamand care s-a născut în anul 1542 la Antwerp şi a murit în anul 1601 la Viena. Despre opera lui artistică s-a putea povesti foarte mult, dar în acest caz ne interesează ultimii săi ani, când în urma războaielor religioase care au cuprins Europa, s-a refugiat la curtea Împăratului Rudolf al II-lea pentru care a realizat o serie de minunate gravuri din Austria, Boemia, Moravia, Ungaria şi Transilvania. Printre acestea se numără şi această minunată realizare.  Ea se intitulează:
VARADINUM, vulgo Gross Wardein, Transilvania, Opidum
adică Varadinum, în mod popular Gross Wardein, fortificaţie din Transilvania.
În cartuşul cu explicaţii avem:
A. Sakmar (în colţul din stânga sus) probabil este o traducere greşită de la Satmar (Satu Mare azi) şi ne indică direcţia spre o cetate învecinată
B. Hospitale care înseamnă probabil han (tot în stânga sus)
C. Suburbium Italicum era Aşezarea Latinilor, Olaszi, Olosigul de azi
D. Suburbium Venetum era Aşezarea Venţienilor, Velenţa de azi
E. Statua Regis equestris, et tres statuae pedestres ex aere fusili., adică statuile celor trei regi (Ştefan, Ladislau şi Emeric ), vestite în epocă în toată Europa.
Semnată Georgius Hofnaglius (un nume latinizat, după moda epocii).
Din imagine ne putem da seama că reprezintă cetatea de dinainte de anul 1565, când din păcate unitarienii au distrus minunata catedrală gotică, care apare figurată. Se presupune că gravura a fost realizată şi după un desen al unui cartograf imperial, Cesare Porta care a fost la faţa locului în anul 1538. Pe de altă parte chiar Hoefnagel a călătorit în Transilvania după 1591 şi făcut şi el schiţe cu cetăţile vizitate. Pe baza acestora si-a realizat gravurile.
Râul Crişul Repede / Sebes-Körös este trecut cu o greseală de ortografie SERESKERES, flv însemnând fluviu, râu. Putem remarca şi traseul pârâului Peţa în planul apropiat precum şi dealurile care străjuiesc oraşul în planul îndepărtat. Interesant este si podul care face legătura între aşezerea principală Gross Wardein şi aşezarea Olosig. Din Evul Mediu, mereu în acel loc a fost un pod, distrus de intemperii sau războaie, dar refăcut de fiecare dată. Azi acolo este Podul Dacia. În stânga cetăţii este practic oraşul, denumit Sub Cetate, care se întindea peste tot amplasamentul actualului Parc 1Decembrie. De ce nu mai există şi în locul lui este un teren viran , aceasta este altă poveste.
Joris Hoefnagel  / Georg Hoefnagel (1542 Antwerp – 1601 Viena)
O gravură de Jan Sadeler, 1592 (Wikipedia)
Munca lui a fost continuată de fiul său Jacob, de aceea la o privire superficială apar în multe ,,lucrări” ani diferiţi cu privire la datarea oraşelor sau a cetăţilor. Este vorba de anul imprimării stampei şi nu de anul realizării desenului, la faţa locului (a ,,fotografiei” cum ar veni).
Please follow and like us:
error

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.